Een vieze bende

2005 09 26 door monchito

logo radboudOnder medewerkers van de faculteit Letteren aan de RU gaat nu (pas) het verhaal rond over hoe de benoeming van de nieuwe baas (de decaan dus; zijn naam is Paul Sars) tot stand is gekomen. Om collega Berry te citeren: het is 'een vieze, vieze bende'. Er was namelijk heel duidelijk sprake van vriendjespolitiek, zoals we reeds in april constateerden. Sars is enkele maanden voor zijn benoeming voor een luizige paar uurtjes in de week 'hoogleraar' geworden, de voorkeur van de faculteit zelf daarbij simpelweg passerend. Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij werkt 'hoogleraar' worden iets anders. Hoe dan ook; even later 'mocht' hij benoemd worden tot decaan (je moet hoogleraar zijn om decaan te mogen worden). Niet lang daarna is ook de vice-decaan van Letteren opgestapt. Voor zover de opfriscursus. Maar nu vraag ik me af: welke gevolgen zal dit handelen hebben? Hij is net begonnen aan zijn ambt en het eerste collegejaar met hem aan het roer is van start gegaan. Het is dus vroeg om met conclusies te komen, maar ik wil wel alvast melden dat ik hem in de gaten ga houden. Ik vind hem niet koosjer en hou niet van dit soort figuren. Bah!
- Nog wat leesmateriaal: een interview met de vorige decaan;
- het eerste berichtje over Sars' benoeming als decaan.

Interessant?

Lees dan ook eens meer artikelen over nijmegen,  ...

Reacties

Bart

door Bart, 2005 09 28

Maar weer even de kont in de krip gooien dan: Al jaren heeft de hierarchische bestuursstructuur(inderdaad DuPa, het 'Roomsch Onderonsje') bewezen dat zij effectief en degelijk kan besturen. Natuurlijk verdiend dat niet de schoonheidsprijs, en natuurlijk moet het allemaal demokratieser etc etc. Maar berust je er nu gewoon in dat het ?veral, en al helemaal aan de universiteit, zo werkt. In de grote mensenwereld gaat het er toch grotendeels om wie je kent, hoe je je profileert en, belangrijker nog, hoeveel concurrenten je ten ter meerdere eer en glorie van jezelf kunt naaien om hogerop te komen. Mijn stelling is zelfs, daar hoeft niets mis mee te zijn. De idee dat alleen de beste wetenschappers hoogleraar worden is een farce. Dat zijn over het geheel genomen al nepotistische benoemingensprocedures, die er vooral op gericht zijn draagvlak binnen een bestuursorganisatie te krijgen. Er spelen honderd-en-?en zaken op de faculteit der Letteren, waar wij geen weet van hebben. Meerdere lieden azen met de hoogste waarcshijnlijkheid al jaren op de positie van decaan, waardoor een benoeming door de faculteit heel goed kan uitlopen op een nog slechtere bestuurscultuur, omdat alle kandidaten al veel draagvlak hebben moeten verspelen om hogerop te komen. De relatief onverwachte en inderdaad nepotistische benoeming van Sars kan nu juist een zegen zijn voor onze faculteit, te meer omdat de faculteit flink moet snoeien en hervormen. Ik vind dit w?l koosjer, en houd wel van dit soort figuren. Zet 'm op Paul!

Marcel

door Marcel, 2005 09 28

Eeh, ik ook niet Lisa, het was overdrachtelijk bedoeld ;p

Lisa

door Lisa, 2005 09 27

Tsja Marcel, ik zou mezelf niet echt defini?ren als 'lakse hoer' en t?ch heeft de RU niet de democratie die ik zou willen. Er zal dus wel iets anders aan de hand zijn... ;)

Marcel

door Marcel, 2005 09 27

*zucht* dat verdoemde internet-quasi-activisme, kun je daar later je kleinkinderen mee vermaken? Of anders gezegd, hebben we "de democratie die we verdienen" op de RU, omdat wel allemaal lakse hoeren zijn, of is er iets anders aan de hand?

DuPantalon

door DuPantalon, 2005 09 27

@Lisa: Ja! Zo is het... Het kan niet vaker gezegd! Zou Roelof ook de weblogs in de gaten houden?

Lisa

door Lisa, 2005 09 27

En uiteraard sluit ik me volledig aan bij DuPantalon. De RU is niet bepaald het toonbeeld van een democratische organisatie.

Lisa

door Lisa, 2005 09 27

@Monchito, ik vind inderdaad de manier waarop het bij Letteren gegaan is, niet kunnen. Gezien de manier waarop het gebeurd is (qua procedure), is het absoluut niet netjes. Verder geeft Raboof inderdaad ook mijn belangrijkste argument voor het aannemen van een bekende. Ik kan me voorstellen dat je liever iemand aanneemt waarvan je weet wat zijn of haar capaciteiten zijn in plaats van een onbekende. Overigens betekent dit niet dat ik voor vriendjespolitiek pleit.

DuPantalon

door DuPantalon, 2005 09 27

@monchito: jep, most totally agree. Bedenk wel, dat in het beleid van de RU sowieso niet alteveel sprake is van democratie. Heb een jaartje in de USR gezeten, en ben er daar ook wel achter gekomen, dat er maar een paar mensen zijn op de RU die bepalen wat er wel en wat er niet gaat gebeuren. Voorbeeldje: naamsverandering? Geloof dat ze toen in Tilbug iig een enquete hebben gehouden. Nijmegen? Als het erop aankomt, is de RU gewoon een dichtgetikte uni, waar het nog steeds barst van de 'Roomsche onderonsjes". (was een van de verwijten van andere universiteiten, ten tijde van de oprichting.) De sollicitatieprocedure van een nieuw collegelid is trouwens, in het verlengde hiervan, een prachtig ander voorbeeld.

monchito

door monchito, 2005 09 27

Dat is inderdaad behoorlijk gechargeerd :) De meneer waar wij het nu over hebben, is door het college van bestuur naar voren geschoven NADAT er al allerlei (vrij intensieve) sollicitatierondes geweest zijn. De kandidaat die de faculteit zelf uitgezocht had, is daarbij simpelweg gepasseerd. Wat mij vooral stoort, is dat er sprake lijkt te zijn van een vooropgezet plan, aangezien de heer Sars vlak voor zijn benoeming tot decaan 'even' hoogleraar is geworden. Nogal wat mensen binnen de faculteit voelen zich hierdoor - terecht - gepasseerd. De vice-decaan is door deze handelswijze van het college van bestuur, ook opgestapt. Daaruit blijkt mijns inziens wel dat deze benoeming niet is gegaan zoals het behoort te gaan. Namelijk op democratische wijze, op basis van sollictatiegesprekken , etc. In algemene zin kun je stellen dat vriendjespolitiek soms inderdaad handiger is. Bijvoorbeeld wanneer je daarmee een lang - en duur - proces van tevoren afkapt of wanneer je daardoor snel krachtige beslissingen kunt nemen. Als je echter complete sollicitatieprocedures (die ook geld kosten) eerst maar laat lopen om daarna het resultaat simpelweg te negeren... Volgens mij heb je dan weinig achting voor democratie en normale procedures. Ik vind dat vooral een kwalijke zaak ten aanzien van het college van bestuur.

raboof

door raboof, 2005 09 27

Mja, lastig hoor. Ik zou ook liever een bekende van me aannemen waarvan ik (sociaal en qua capaciteiten) weet wat ik er aan heb, in plaats van een of andere op-zijn-CV-liegende onbekende die in zijn vrije tijd psychopaat is. Even gechargeerd gesteld natuurlijk.

monchito

door monchito, 2005 09 27

@Lisa: kun je wat argumenten noemen?

Petertje

door Petertje, 2005 09 27

Net als ik

DuPantalon

door DuPantalon, 2005 09 27

@Petertje: de toegevoegde waarde van jouw reacties is wat mij betreft erg laag. En het ontrafelen van je eigen bedoelde sarcasme is uiteraard een zwaktebod, maar we verzanden alweer... Ik wacht nog op de reactie van Bart.

Lisa

door Lisa, 2005 09 27

Tsja, vriendjespolitiek vind je overal. Best een leuke discussie, want eigenlijk zijn er best een heel aantal argumenten te noemen die juist voor vriendjespolitiek pleiten.

monchito

door monchito, 2005 09 27

Kom kom jongens en meiden; niet vechten he :p

Petertje

door Petertje, 2005 09 27

De toevoeging zit hem in het sarcasme, zoek dat maar eens op (hee, nog een voorbeeld van het fenomeen). Verder was de vraag er hoe Bart erbij kwam Sars een prima kerel te noemen alsof ze nog samen hebben geknikkerd. oke het verlangt wat van de lezer om al die verborgen motieven te ontrafelen...lukt het je nu wel? (en nog ??n!)

DuPantalon

door DuPantalon, 2005 09 27

Ja! citeer de ander en voeg zelf helemaal niets toe, hulde.

Petertje

door Petertje, 2005 09 27

"Ik zal maar niet zeggen dat je 'poep praat' en dat je niet weet waar je over schrijft, want dat was al duidelijk toen je schreef dat 'hoogleraar' worden anders zou werken." Hoe spreek ik mijzelf tegen ?n laat ik mij leiden door emotie in ??n zin :P En Sars is een prima kerel? Gaan jullie wel eens golfen ofzeau?

Bart

door Bart, 2005 09 27

Ik sluit me volledig aan bij DuPa. Ik zal maar niet zeggen dat je 'poep praat' en dat je niet weet waar je over schrijft, want dat was al duidelijk toen je schreef dat 'hoogleraar' worden anders zou werken. Daar komt bij dat Sars een prima kerel is.

DuPantalon

door DuPantalon, 2005 09 27

Vanwaar deze opfriscursus? Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen? Is toch allemaal heel duidelijk. Hoorde trouwens laatst van een juno dat Sars een prima decaan is, en dat de vorige er al helemaal een zootje van maakte, weet niet of ze daarin alleen staat? Trouwens, als Berry in het CvB had gezeten had ie ook een vriendje van hem naar voren geschoven :-)

monchito

door monchito, 2005 09 26

Nog niemand heeft 'm gemaakt. Does :)

Znk

door Znk, 2005 09 26

:) Zou het zo zijn dat niemand de voor de hand liggende naamgrap heeft gemaakt omdat hij t? makkelijk is? Of is ie al eens voorbijgekomen?

monchito

door monchito, 2005 09 26

noted & fixed

Zanik de Zeik(s)nors

door Zanik de Zeik(s)nors, 2005 09 26

Misschien is het handig ook de naam te noemen in je stukje: baas, hij, hem, de goede man, dit soort figuren... Denk aan die arme bezoekers die niet alle ins en outs van Letteren kennen!

ragnarok

door ragnarok, 2005 09 26

dat gaat nog leuk worden op de faculteit. ben benieuwd hoeveel stof hierdoor nog opwaait. ze zijn iig goed begonnen :)

Rants/opmerkingen/suggesties?

 *
 *

Wat is MONLOG

Sinds 2002 is MONLOG het weblog van Ramon Eijkemans, freelance SEO-gun for hire.

Dit weblog bevat how-to's, mijmeringen, soms wat humor. Het gaat vrijwel altijd over SEO. Ik herhaal geen nieuws. Het doel van dit weblog is om jou van praktische en doordachte informatie te voorzien!

En dan nog dit: guestpostings zijn welkom! Mail me als je je ei kwijt wil op dit goed rankende podium.

Laatste comments

Ola Wilco, long time no speak ;) Notes.app zit ook in iCloud...
21.02.2012 door Ramon Eijkemans op Mac OS X SEO software

Oh, en http://raventools.nl/ werkt niet.. :)
21.02.2012 door Wilco op Mac OS X SEO software

Leuk overzicht! Kende Patterns nog niet dus bedankt! :-) ...
21.02.2012 door Wilco op Mac OS X SEO software

@Aartjan: ik heb hetzelfde met 'lekker kontje' :)...
25.11.2011 door Ramon Eijkemans op Ranken op Banaan

Bij mij is 'banaan' toevallig al jaren het zoekwoord waar ik...
23.11.2011 door Aartjan van Erkel op Ranken op Banaan

Gewoon maken waar vraag naar is. Dat is zo oud als de weg...
22.11.2011 door Thomas op Ranken op Banaan

Een banaan natuurlijk :)
09.11.2011 door Ramon Eijkemans op Ranken op Banaan

In welk tineu zien we jou terug binnenkort?
09.11.2011 door Emiel op Ranken op Banaan

@Simme @Navin proost! :)
07.09.2011 door Ramon Eijkemans op Vakantie!

Zo maak je mij wel erg jaloers :)
05.09.2011 door Navin Poeran op Vakantie!