Hackers zijn een ziekte
Naar aanleiding van dit bericht op NU.nl wil ik even mijn mening kwijt over hackers, en dan bedoel ik degenen die virussen schrijven, al dan niet in opdracht van de georganiseerde misdaad.Die lui zijn, net als hun bazen, een ziekte die bestreden moet worden. Heb je je bijvoorbeeld geërgerd aan de soms trage reactie van deze site? Komt door hackers die onze webserver telkens aanvallen. Er zijn genoeg andere voorbeelden.
Maar wat kun jij nu doen tegen dit gevaar? Jij bent toch geen beveiligingsexpert? Nee, maar je kunt wel die lui de wind uit de zeilen nemen door een licentie te betalen voor je antivirus-software (bijvoorbeeld via surfspot.nl).
Reacties
door monchito, 2006 01 14
Juistem. Daarom vind ik eigenlijk ook dat mensen gewoon licentiekosten moeten betalen of - als ze dat niet willen - open-source varianten gebruiken. Ik ben het trouwens niet met je formulering eens wat betreft 'domheid'. Niet weten hoe je je pc afdoende kunt beschermen kan ook simpelweg onwetendheid zijn. Virussen worden immers steeds slimmer gemaakt.
door zmooc, 2006 01 14
Ziektes hebben anders een belangrijk aandeel gehad in de evolutie die tot jouw bestaan heeft geleid, Monchito.
door raboof, 2006 01 14
Ik vind dat je sowieso licentiekosten moet betalen of - als je dat niet wil, en bij voorkeur - open-source varianten gebruiken.Eigenlijk is het best goed wat bij te dragen aan het tegengaan van "rottigheid op internet" (om het maar samen te vatten). Alleen: hoe doe je dat het beste? Iets ergens aan doneren? meecoden aan iets als dat Argos of ClamAV of wat dan ook? Ik weet het niet.
door ragnarok, 2006 01 14
om je computer helemaal up-to-date veilig te maken moet je denk ik eerst een paar jaar informatica studeren...
door Bart, 2006 01 14
Wat zmooc zegt. Mede dankzij worms, virussen en exploits komt beveiliging meer en meer onder de aandacht, waardoor internet, operating systemen e.d. veiliger worden. Ik zie liever dat het een groot globaal probleem is, dan dat een aantal duistere figuren de kennis hebben en voor zichzelf houden voor persoonlijke verrijking. Ignorance will bite you in the ass in the end.
door Stonehead, 2006 01 14
ragnarok: voor het besturingssysteem moet Windows Update draaien voldoende zijn. Daar ís het voor en daar heb je Microsoft voor betaald toen je Windows kocht. Maar het komt ook voor dat er een lek bekend wordt voor een geïnstalleerd programma, dat via het internet kan worden uitgebuit (pakweg een webserver). Bij Linux, MacOS etc. worden die programma's automatisch meegeüpdatet, maar ze zitten niet altijd in Windows Update. Zoiets moet je dus idd zelf bijhouden.
door monchito, 2006 01 15
Ik vind sowieso dat alles wat met kennis over beveiliging van computers helemaal vrij moet zijn. De open-source beweging heeft een hele wetenschappelijke manier van werken, die volgens mij de beste is om dit probleem aan te pakken:Je doet onderzoek en probeert voor een bepaald probleem een oplossing te vinden (lees: antwoord op een vraag). Vervolgens publiceer je de resultaten van je onderzoek waarna anderen verder gaan.Wat dat betreft ben ik het dus met Bart en zmooc eens en zie ik ook wel een analogie met 'evolutie' en zo. Dat artikel op NU.nl over dat antivirusinitiatief vind ik trouwens een goed voorbeeld van hoe het zou moeten. Hoe beter beschikbaar de informatie is over een virus, hoe sneller er een antivirus gemaakt kan worden.
door monchito, 2006 01 15
Ik zit nou net mijn eigen compu door te spitten op zoek naar gekraakte software en het valt eigenlijk best mee, merk ik. Voor een stuk of drie, vier proggels heb ik gekraakte versies; voor eveneens een stuk of drie, vier heb ik een licentie (waaronder windoze en mcafee). De rest is allemaal open-source spul.
door monchito, 2006 01 15
Hmm, meteen maar eens op zoek gaan naar goede alternatieven. Eens kijken of het mogelijk is om een windows pc volledig legitiem te krijgen voor iemand die veel gebruik maakt van de computer maar toch geen geld heeft :p Hmm, er zijn eigenlijk overal wel fatsoenlijke alternatieven voor, alleen voor Nero heb ik moeite een goede vervanger te vinden. Iemand nog een tip?
door monchito, 2006 01 15
http://www.nu.nl/news/654479/53/Microsoft_meldt_nieuw_gevaarlijk_lek_in_Windows.html
door ragnarok, 2006 01 15
tja, weer een neiuwe mediahype, lekken in windows. ik vraag me af in hoeverre het een serieus gevaar is en in hoeverre het wordt opgeblazen...
door monchito, 2006 01 15
sja, hangt ervan af of je je windoze systeem update... Ik ging gisteren checken of ik een patch nodig had, maar die bleek ik al te hebben :p
door Lisa, 2006 01 16
wat een leuke beta-discussie weer, al ben ik ook wel heel benieuwd naar een goede vervanger voor Nero, aangezien dat programma nog wel eens de neiging heeft om vast te lopen.
door meikitsu, 2006 01 16
Eerlijk gezegd vind ik hacken en dergelijken niks te maken hebben met een evolutie op computergebied. Ik zie het eerder als menselijke evolutie: blijkbaar zit in "onze" genen ingebakken dat als een ander iets mooiers of iets meer heeft dan wij, wij dat object kapot willen maken. Heb ik een nieuwe fiets, kan ik die niet in de stad laten staan, omdat m'n remblokken dan worden gejat, m'n derailleurs worden ontwricht, of wat dan ook. M'n fiets kunnen ze niet hebben (ik zorg wel dat-ie vastgeketend is), maar dan zorgen ze er in elk geval voor dat ík 'm ook niet meer kan gebruiken. Heb ik een mooi computersysteem (of althans, iets waar ik tevreden over ben), wil een ander het kapot maken. Dat je je computersysteem leert beveiligen door toedoen van hackers vind ik prachtig, maar zou het niet fijn zijn om het probleem bij de bron aan te pakken, zodat beveiligen eigenlijk al niet meer nodig is?(Zo, lekker kort door de bocht.)
door monchito, 2006 01 16
Nee, want net als luiheid is de behoefte van mensen om dingen stuk te maken een impuls tot het verbeteren van die producten. Hoe contrair dat ook klinkt, is juist dat een voorwaarde voor (wetenschappelijke) vooruitgang...
door Lisa, 2006 01 17
In het geval van de fiets vind ik je redenering niet helemaal opgaan Monchito... een fiets is gemaakt om te fietsen en het zou een beetje raar zijn als we in de toekomst met name moeten letten op de risico's van stukmaken ipv op hetgeen waar een fiets eigenlijkl voor is bedoeld.
door Bart, 2006 01 17
Analogieen tussen computers en fietsen/auto's, zucht.Er was eens een eiland utopia waar niemand zijn fiets op slot hoefde te zetten. Alles ging goed, en iedereen was happy. Tot op een dag meneer Boot van het buureiland kommerenkwel een speedboat uitvond. Hordes bewoners van kommerenkwel gingen op ontdekkingstocht met de speedboat en kwamen al snel het geliefde utopia tegen. De kommerenkwellers zagen daar al deze fijne fietsen staan, misbruikten deze en stalen ze. Nu zijn de utopiers fietsloos. Pappa's en mamma's van utopia leren nu hun kinderen minder naief te zijn.
door Lisa, 2006 01 18
Over wetenschappelijke ''vooruitgang'' gesproken, stukje uit de nieuwsbrief van LLink:...zijn Taiwanese wetenschappers erin geslaagd drie groene varkens te fokken. Niet gewoon groen, maar fluoriserend groen. En niet alleen groen van buiten, maar ook van binnen: groen vlees, een groen hart, groen bloed en groene ingewanden. De onderzoekers van de Nationale Universiteit van Taiwan noemen hun idioterie een doorbraak in het wetenschappelijk onderzoek naar stamcellen.
door Bart, 2006 01 18
Dat het resultaat er apart en onnatuurlijk uitziet wil nog niet zeggen dat het onderzoek geen wetenschappelijke waarde heeft. Of het ethisch verantwoord is is weer een ander vraagstuk...
door Lisa, 2006 01 18
Precies, dit soort ontwikkelingen hebben vast wel wetenschappelijke waarde, maar dat betekent nog niet dat we alles wat waarde voor de wetenschap heeft ook maar moeten uitproberen. Helemaal niet wanneer het levende wezens betreft.
door meikitsu, 2006 01 18
Als het lampje in de koelkast kapot is, kun je in elk geval nog aan het schijnsel van je ontbijtspek zien wat erin ligt. Ik ben om ;)
door monchito, 2006 01 18
Dat iets waarde heeft voor de wetenschap wil inderdaad nog niet zeggen dat we het dan ook maar moeten doen. Dat heeft Dr. Mengele wel bewezen, lijkt me.
door ~~zinloos~~, 2006 02 06
om nog even terug te komen op de kern van het gesprek,.. ik lees dat een aantal mensen hier hun veiligheid van de pc laten afhangen van het al dan niet gebruik van de windows update.. ik hoop niet dat men met de naieve gedachte leeft dat de w.u. opzich zichzelf, alleenstaand een goede beveiligingsmethode is? En monchito: Way the go, wat betreft de luiheid man! ik leef plotseling een stuk gelukkiger met de gedachte dat ik lui ben, haha thnx
Rants/opmerkingen/suggesties?
Let's get social
Wat is MONLOG
Sinds 2002 is MONLOG het weblog van Ramon Eijkemans, freelance SEO-gun for hire.
Dit weblog bevat how-to's, mijmeringen, soms wat humor. Het gaat vrijwel altijd over SEO. Ik herhaal geen nieuws en doe ook geen pogingen om SEO filosofisch te verklaren. Het doel van dit weblog is om jou van praktische informatie te voorzien!
En dan nog dit: guestpostings zijn welkom! Mail me als je je ei kwijt wil op dit goed rankende podium.
Laatste comments
Ha Monchito, je spreekt over '...Als je er vervolgens voor...
07.09.2010 door Thomas op Gebruik oud, waardeloos nieuws om keihard te scoren in Google
Mooie post! Dank!
05.09.2010 door Resaurants Almere op Perfecte 301 redirects voor SEO
Volgens mij is het een hele duidelijke tutorial alleen gek...
31.08.2010 door jasonz op Leer een website bouwen met PHP in 5 minuten
@chet Nice!
28.08.2010 door Ramon Eijkemans op custom RSS feeds van NU.nl en SEO
Ditzelfde grapje geldt ook voor video inhoud...
28.08.2010 door chet op custom RSS feeds van NU.nl en SEO
Hoi Kris, ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom, maar...
28.08.2010 door Ramon Eijkemans op Gratis SEO scripts? Check MONLOG
Hallo, leuk initiatief.Ik had een vraagje mbt SEO en javas...
27.08.2010 door Kris | Spaarlampen op Gratis SEO scripts? Check MONLOG
Check ;)
27.08.2010 door Ramon Eijkemans op Gratis SEO scripts? Check MONLOG
Ja die ken ik wel :) Het schijnt nog niet mogelijk te zijn...
27.08.2010 door Bjorn van der Neut op Gratis SEO scripts? Check MONLOG
Leuk om te lezen hoe je het gehad hebt, en dan maandag écht...
26.08.2010 door renske op Op SEO avontuur in Moskou





door Stonehead, 2006 01 14
Je moet onderscheid maken tussen exploits, virussen, wormen, spambots, spyware en wat al niet meer zij. De meeste daarvan hebben alleen een kans dankzij nalatige beveiliging. Laat ik even kort door de bocht gaan: een helemaal up-to-date versie van Windows heeft geen firewall of virusscanner nodig zolang je er geen domme dingen mee doet, zo is het toevallig ook nog eens een keer. Maar ja, het is kennelijk normaal dat Office-documenten virussen kunnen bevatten en dat mensen illegale software van dubieuze afkomst installeren. In feite betaal je dus virusscanner-belasting voor je eigen domheid.