SEO + copywriting = synergie

2007 10 11 door monchito

Er wordt vrij veel geschreven over het spanningsveld tussen SEO en copywriting. Ik vind dat een non-issue.

Als SEO kijk je op een analytische manier naar teksten. Je denkt aan het vermelden van de juiste keywords op de juiste plaatsen (in de H1, een keertje bold, begin-midden-einde van je stuk, in een link, eventueel in een alt-tag etc.), let op de hoeveelheid woorden die je mag gebruiken ('less is more' geldt in principe niet voor SEO) en je zorgt voor synoniemen en andere verwante woorden.

Deze manier van met teksten omgaan is deductief: vanuit een rigide structuur vul je op strategische plaatsen de te gebruiken woorden in en vervolgens vlecht je ze aan elkaar tot zinnen.

Als copywriter echter, heb je vooral tot doel om de geboden informatie zo aantrekkelijk en to-the-point mogelijk te presenteren. Zo geldt bijvoorbeeld voor copywriting 'less is more' zeker wel en maak je juist vaker gebruik van 'carewords' om een gevoel te kweken bij je lezers. (Lees daarvoor het uitstekende boek van Gerry McGovern: Killer Web Content).

Waar copywriting meer op gevoel gericht is, is SEO vooral analytisch.

Het gaat allemaal om conversie

Maar waarom is het dan een non-issue? Omdat copywriters en SEO's met hun tactieken hetzelfde doel nastreven: conversie.

Voor SEO's is het de uitdaging om toch creatief met woorden te zijn; voor copywriters is het juist de uitdaging om hun creativiteit te plaatsen binnen de rigide SEO-kaders. Je kunt het ook andersom stellen: SEO's moeten dermate creatief zijn dat ze zowel aan gevoelens van lezers appelleren als Google voorzien van keywords.

Kaf en koren, killers v.s. fillers

Deze tegenstelling is dus geen probleem, maar een middel om de werkelijk goede copywriters en SEO's te herkennen. Mits goed toegepast, versterken SEO en copywriting elkaar.

Dit idee heb ik met David Brinks, een begenadigd SEO copywriter, opgevat toen wij een workshop 'SEO copywriting' ontwikkelden voor enkele opdrachtgevers van Onetomarket. Waar onze vakgebieden met elkaar botsten (bijvoorbeeld als het ging over 'less is more') is juist meer kennis, kunde en creativiteit nodig.

Om met de woorden van McGovern te spreken: zij die erin slagen om aan de eisen van zowel SEO's als copywriters te voldoen, zijn de 'killers', de rest maakt 'fillers'.

Interessant?

Lees dan ook eens meer artikelen over copywritingseo,  ...

Reacties

monchito

door monchito, 2008 01 29

@PRH: goed gezien. wat knap van je!

PRH

door PRH, 2008 01 27

Eerste moeilijke woord van meer dan drie lettergrepen, en dan al fout. "Apelleren"? I'm out of here.

Eduard Blacquière

door Eduard Blacquière, 2008 01 09   Eduard Blacquière

Goed artikel en leuke aanvullende discussie. Je schrijft zeer terecht dat SEO en Copywriting hetzelfde doel nastreven: geen rankings of aantallen bezoekers maar conversie (hoe deze dan ook gedefinieerd mag zijn). Daarnaast gaat het hier eigenlijk alleen om de on-page factoren van SEO en specifiek het element content. De off-page factoren, met name linkbuilding, zijn een minstens zo belangrijk onderdeel van SEO, wat niet "botst" met copywriting. Ook worden de zoekmachines steeds "slimmer" en kan het gebruik van synoniemen zelfs versterkend werken i.p.v. het (te) veel herhalen van dezelfde (zoek)woorden.

Simme Volkers

door Simme Volkers, 2007 11 02   Simme Volkers

@ aartjan: met mijn bovenstaande link probeerde ik ddlk te maken dat dit artikel zijn doel zeker niet mist. Het rankt immers behoorlijk en er is gedacht aan een degelijke title en description. Daarbij is het goede content dus je kunt verwachten dat er een paar goede links met interessante anchor texts in het vat zitten. En anders kun je dit ook nog binnen je eigen website bewerkstelligen. Keyword stuffing is dus bij lange na niet aan de orde. Overigens ben ik het eens met de stelling dat het meest vruchtbare resultaat wordt behaald uit het samenbrengen van verschillende disciplines. We testen nu regelmatig met de website optimizer voor sites met high volume traffic om conversieratios omhoog te krijgen. En daar kan, naast de designer en de usability expert, ook de copywriter behoorlijk z'n ei in kwijt. Overigens zijn landingspaginas andere koek als seo pagina's, maar persoonlijk zou ik niet afhaken als ik een pagina moet laten ranken op 'aansprakelijkheidsverzekering'.

Krek.

door Krek., 2007 10 30   Krek.

Interessant onderwerp. Ik heb niet zo lang geleden afscheid moeten nemen van een klant die zich heel rigide aan de adviezen van zijn al even rigide SEO wenste te houden. Vier keer het woord 'aansprakelijkheidsverzekering' in de eerste alinea, dat werk. Ik kan het mis hebben, maar als je copy schrijft, komen de juiste trefwoorden dan niet op relatief natuurlijke manier door de hele tekst voor? Je kunt dan altijd achteraf samen kijken of je eventueel missende trefwoorden alsnog toe kunt voegen. Zelf heb ik nogal de neiging om in een tussenkopje niet letterlijk het kernwoord te gebruiken. Dus liever: 'Een rustgevend gevoel' dan 'De rust van een aansprakelijkheidsverzekering'. Maar natuurlijk besef ik ook wel dat niemand een aansprakelijkheidsverzekering zoekt met de woordenreeks 'een rustgevend gevoel'. Ik zal vanaf nu dan ook bij mijn webteksten beter opletten en proberen zonder rare kronkels en irritante herhalingen de zoekterm toch hier en daar in een tussenkopje te vermelden. Gelukkig had ik tóch al geen bezwaar tegen lange teksten, zolang ze maar over de hele lengte boeien.

Ramon Eijkemans

door Ramon Eijkemans, 2007 10 30

Nee, Aartan, ik denk dat wij het 100% met elkaar eens zijn: ik quote mezelf: 'Mits goed toegepast, versterken SEO en copywriting elkaar.' Ik durf zelfs te stellen dat zoekmachine-optimalisatie die copywriting in de weg zit, geen (volledig) goede seo is... Als SEO ben je niet louter bezig met alleen maar scoren, scoren, scoren in de zoekmachines. Er zijn simpelweg nog meer variabelen waarmee rekening gehouden moet worden. De belangrijkste, wat mij betreft, is 'user experience'... Zie bijvoorbeeld dit artikel, over 'seo versus webdesign' (het begint zo langzamerhand een thema te worden om seo te confronteren/vergelijken met andere vakgebieden ;p), waarin hetzelfde idee op een andere manier verwoord wordt: http://www.monlog.nl/logs/2007-10-28-seo-versus-webdesign/

Ramon Eijkemans

door Ramon Eijkemans, 2007 10 30

@Aartjan: als ik dat voorbeeld goed gelezen had, is er de ene keer sprake van een kop boven de tekst die uitdaagde en de andere keer een titel die op een andere plek stond (bijvoorbeeld een zoekmachine). In principe heeft iedere html-pagina twee titels/koppen, namelijk de title-tag en de h1-tag. Die kunnen prima van elkaar verschillen. Ook varieert de locatie van waar die koppen gebruikt worden. Is het op de pagina zelf of elders op de site? Ik denk dat er genoeg variatie mogelijk is zonder technische trucjes uit te moeten halen die niet mogen van papa google :)

Aartjan van Erkel

door Aartjan van Erkel, 2007 10 29   Aartjan van Erkel

Ramon, ik ben het trouwens met je eens en oneens. Eens dat SEO's en SEO-copywriters elkaar nodig hebben in het streven naar conversie. Oneens dat SEO en copywriting elkaar per definitie versterken. Als copywriter vind ik de beperkingen die SEO mij oplegt vaak fnuikend, en soms is het zelfs onmogelijk om goede copy en zoekmachine-optimalisatie met elkaar te verenigen. Een voorbeeld: Een SEO-bureau adviseerde mij als webredacteur niet zo lang geleden om een bepaalde keywordcombinatie 8 a 10 keer op een pagina te laten terugkomen. In elk geval in de titel, in alle kopjes en in de eerste woorden van de eerste alinea's. Dan overspeel je echt je hand. Stel je voor dat jij dit artikel, dat geoptimaliseerd is op de keywords 'SEO' en 'copywriting' (of niet soms ;-) op die manier zou hebben geoptimaliseerd. Dus ook in al je tussenkopjes die woorden had laten terugkomen. Het artikel zou er een stuk minder leesbaar door zijn geworden! De copywriter in jou heeft de juiste beslissing genomen om zo ver niet te gaan. In elk geval een goed artikel: ik merk dat alle betrokken vakgebieden (SEO, copywriting, marketing, communicatie, IT) echt nog van elkaar moeten leren en rekening met elkaar gaan houden. Kennisdeling in de blogosphere is een stap in de goede richting!

Aartjan van Erkel

door Aartjan van Erkel, 2007 10 29   Aartjan van Erkel

De relatie tussen keywords en carewords blijft wat vaag in het boek en op de website van Mc Govern. Hij onderbouwt wel zeer overtuigend zijn punt dat carewords content verleidelijk maken en daardoor zorgen voor meer conversie. Maar tegelijkertijd spreekt hij zijn twijfel uit of carewords dezelfde woorden zullen zijn als de keywords uit zoekacties waardoor bezoekers op je site terecht komen. Hoe we er als copywriters en SEO's achter kunnen komen welke woorden er in de deelverzameling van keywords en carewords zitten, daarop blijft McGovern het antwoord wat mij betreft schuldig. Hij noemt wel een manier om beide naast elkaar te kunnen gebruiken. BBC News zou deze gebruiken op haar website. Namelijk hetzelfde artikel met twee verschillende titels op je site op te nemen. Een titel met keywords en een titel met carewords. Is dit dan de oplossing om synergie te creeren tussen traffic en conversie? Ik betwijfel het een beetje. Is dit niet typisch zo'n list waar Google na verloop van tijd korte metten mee gaat maken?

Ramon Eijkemans

door Ramon Eijkemans, 2007 10 20

Juistem, en dat geldt dus zowel voor een copywriter als een SEO. D'r zitten twee kanten aan de medaille. Zo moet de analytisch ingestelde SEO ook (meer) rekening houden met de creativiteit van de copywriter, met name als het gaat om 'carewords versus keywords'.

René Greve

door René Greve, 2007 10 20   René Greve

Een goed artikel. De conclusie is dus dat een goede seo webteksten het resultaat zijn van taalgevoel en analytisch technische vermogen. Een seo copywriter moet dus beschikken over het vermogen in zowel alpha als beta te denken.

Simme Volkers

door Simme Volkers, 2007 10 19   Simme Volkers

http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=DBNL,DBNL:2006-49,DBNL:nl&q=seo+copywriting awriight

Simme Volkers

door Simme Volkers, 2007 10 19   Simme Volkers

kwam tijdens het voorbereiden van een seo copywriting workshop tot dezelfde conclusie: de beperkingen die seo aan de copywriter oplegt, dwingt de copywriter extra creatief met content om te gaan. voor een goede seo copywriter kan het dus ook versterkend werken.

Wiep

door Wiep, 2007 10 16   Wiep

Goed stuk, bekende wrijvingen ;) Ik denk overigens niet dat alleen SEO en copywriting elkaar moeten aanvullen, maar ook bedrijfsonderdelen als externe communicatie, it, customer service en marketing zouden veel meer samen moeten doen. Maar eer dat binnen ieder bedrijf op orde is...

David Brinks

door David Brinks, 2007 10 12   David Brinks

Ja, dat heb je heel mooi omschreven. We merkten inderdaad dat sommige regels van onze vakgebieden elkaar tegenspraken, maar juist daar is creativiteit gewenst. SEO en copywriting moeten elkaar aanvullen en niet tegenwerken.

Rants/opmerkingen/suggesties?

 *
 *

Wat is MONLOG

Sinds 2002 is MONLOG het weblog van Ramon Eijkemans, freelance SEO-gun for hire.

Dit weblog bevat how-to's, mijmeringen, soms wat humor. Het gaat vrijwel altijd over SEO. Ik herhaal geen nieuws. Het doel van dit weblog is om jou van praktische en doordachte informatie te voorzien!

En dan nog dit: guestpostings zijn welkom! Mail me als je je ei kwijt wil op dit goed rankende podium.

Laatste comments

Ola Wilco, long time no speak ;) Notes.app zit ook in iCloud...
21.02.2012 door Ramon Eijkemans op Mac OS X SEO software

Oh, en http://raventools.nl/ werkt niet.. :)
21.02.2012 door Wilco op Mac OS X SEO software

Leuk overzicht! Kende Patterns nog niet dus bedankt! :-) ...
21.02.2012 door Wilco op Mac OS X SEO software

@Aartjan: ik heb hetzelfde met 'lekker kontje' :)...
25.11.2011 door Ramon Eijkemans op Ranken op Banaan

Bij mij is 'banaan' toevallig al jaren het zoekwoord waar ik...
23.11.2011 door Aartjan van Erkel op Ranken op Banaan

Gewoon maken waar vraag naar is. Dat is zo oud als de weg...
22.11.2011 door Thomas op Ranken op Banaan

Een banaan natuurlijk :)
09.11.2011 door Ramon Eijkemans op Ranken op Banaan

In welk tineu zien we jou terug binnenkort?
09.11.2011 door Emiel op Ranken op Banaan

@Simme @Navin proost! :)
07.09.2011 door Ramon Eijkemans op Vakantie!

Zo maak je mij wel erg jaloers :)
05.09.2011 door Navin Poeran op Vakantie!